Karin Zahharov, Padise Põhikooli direktor
„Koolivalmidus ja üleminek lasteaiast kooli”
„Kooliküps laps ei pea veel kõike teadma ega oskama – ta peab julgema küsida ja teha esimesed sammud. Meie ülesanne on aidata tal säilitada see julgus! Kooliküpsus ei ole teadmiste maksimum, vaid julguse säde, mida tuleb hoida.”
Mis peitub koolivalmiduse taga?
Kuidas kasvatada enesekindlust, tugevdada sotsiaalseid oskusi ja hoida elus
õppimisrõõmu?
Millist rolli mängivad vanemad, õpetajad ja turvalised rutiinid?
Karin Zahharov jagab südamlikult ja läbimõeldult, kuidas muuta koolitee algus kõigi osapoolte jaoks toetavaks ja rõõmsaks teekonnaks.
1. Koolivalmidus – mida see tegelikult tähendab?
- Kognitiivne, sotsiaalne, emotsionaalne ja füüsiline valmisolek
- Lapse individuaalse arengu arvestamine
- Müüdid ja tegelikkus koolivalmiduse kohta
2. Õppimisvalmidus – kas laps peab oskama lugeda ja kirjutada?
- Eelteadmised ja -oskused: tähelepanu, kuulamisoskus, tööjuhendi järgimine
- Kuidas toetada loovat mõtlemist ja õppimisrõõmu enne kooliminekut?
3. Emotsionaalne tugi ja kindluse loomine
- Lapse hirmud, ärevus ja kohanemine uue keskkonnaga
- Kuidas täiskasvanu saab olla lapsele turvasadam?
- Lapse eneseusu ja julguse toetamine
4. Koostöö kooli ja kodu vahel – lapse toetamise võti
- Kuidas luua usalduslikku suhtlust õpetajate ja lapsevanemate vahel?
- Koos lapse ümber: jagatud vastutus, mitte jagatud mure
- Klassijuhataja ja vanema suhtlus: ootused ja võimalused
5. Rutiinid, harjumused ja iseseisvumine
- Kuidas kujundada kodus koolielu toetavaid harjumusi?
- Unerežiim, toitumine, isiklikud asjad – väikestest asjadest kasvab kindlustunne
- Lapse oskus võtta vastutust ja teha valikuid
6. Sotsiaalsed oskused – kuidas laps grupis toime tuleb?
- Sõprussuhted, suhtlemisoskus ja konfliktide lahendamine
- Lapse sotsiaalsete oskuste märkamine ja toetamine
7. Üleminek lasteaiakeskkonnast koolikeskkonda
- Mis muutub ja mis jääb samaks?
- Kuidas teha koostööd lasteaia ja kooli vahel?
- Esimese koolinädala praktilised nõuanded
Iseseisva õppija kujundamine ja toetamine on üks kooli keskseid eesmärke – see saab alguse juba kodust ja lasteaiast, kus lapsele antakse esimesed kogemused vastutuse, valikute tegemise ja enesejuhtimise osas. Koostöös lapsevanemate ja lasteaiaõpetajatega saame toetada lapse arengut nii, et koolitee algus oleks sujuv ning enesekindlust ja õppimisrõõmu toetav.
Olen töötanud aastaid haridusvaldkonnas, alustades lasteaiajuhina ja liikudes edasi koolijuhi ametisse. Minu kogemused nii varases lapseeas kui ka koolieelses eas lastega on õpetanud, et lapse areng ei ole sprint, vaid pigem rännak, kus iga samm loeb.
Koolijuhtimises pean oluliseks tervikpilti – lapse teadmised, oskused, emotsionaalne valmisolek ja julgus küsida abi on kõik võrdselt tähtsad. Minu taust endise lasteaia- ja praeguse koolijuhina aitab mul näha üleminekuid lasteaiast kooli nii lapse, vanema kui ka õpetaja vaatenurgast. Usun, et parim stardiplatvorm kooliteele on lapse ümber loodud soe ja mõistev koostööring – kodu, lasteaed ja kool käsikäes.